Herleven oude gebruiken/riten en houden de Christelijke riten/gebruiken stand?
In het ene kerkdorp vieren we Sint-Maarten en in andere dorpen in onze parochie komt Halloween opzetten. Maar in alle kerkdorpen staan we stil bij de gedachtenis aan onze overledenen van het afgelopen jaar en gedenken wij hen dit weekeinde. Bijgaand overzicht van vieringen.
Vrijdag 1 november: Allerheiligen (Hoogfeest)
09.00 uur, Kerk St. Anthonis, kapelaan Van der Vinne
19.00 uur, Kerk Westerbeek, pastoor Hermans + gedachtenis van overledenen en grafzegening
Zaterdag 2 november: Allerzielen
15.00 uur, zorgcentrum de Lookant, pastoor Hermans – gedachtenis van de overledenen
19.00 uur, Kerk Beugen, Eucharistie, pastor Tullemans
19.00 uur, Kerk Oeffelt, Gebedsdienst, werkgroep – gedachtenis van de overledenen
19.00 uur, Plein 27 Maashees, Gebedsdienst + grafzegening, pastoor Hermans
19.00 uur, Ontmoetingsruimte Landhorst, Eucharistieviering, kapelaan van der Vinne – gedachtenis van de overledenen + aansluitend grafzegening.
Zondag 3 november:
09.00 uur, Kerk Oploo, Eucharistie kapelaan Van der Vinne
09.00 uur, Kerk Wanroij, Eucharistie, pastoor Hermans – gedachtenis van de overledenen
10.30 uur, Kerk Oeffelt, Eucharistie, pastor Tullemans
10.30 uur, Kerk St. Anthonis, Eucharistie pastoor Hermans - gedachtenis van de overledenen i.v.m. Allerzielen + grafzegening
14.00 uur, Mariakapel Vierlingsbeek, Eucharistie, pastoor Hermans, gedachtenis van de overledenen - grafzegening
14.30 uur, Kerk Overloon, Gebedsdienst, werkgroep – gedachtenis van de overledenen.
15.00 uur, Dorpshuis de Poel, Rijkevoort, Gebedsdienst, werkgroep, gedachtenis van de overledenen
15.00 uur, Kerk Oploo, Gebedsdienst, werkgroep, gedachtenis van de overledenen
15.00 uur, Kerk Beugen, gebedsdienst, werkgroep, gedachtenis van de overledenen
15.30 uur, Kapel Ledeacker, grafzegening, kapelaan Van der Vinne.
Beknopte omschrijving van de komende riten/gebruiken
Halloween (De vooravond van Allerheiligen) 31 oktober.
In oorsprong heidens feest. Heden lopen kinderen met een uitgeholde pompoen met een lichtje erin langs de deuren om snoep op te halen. De pompoen symboliseert de dolende ziel die langs die deze nacht de toestemming van de goden kreeg om contact te zoeken met de levende op aarde. Volgens oude Keltische kalender begon het jaar op 1 november en 31 oktober was dus oudejaarsavond. De dag dat de Winter begint.
De avond van 31 oktober – avond van de overgang/terugkeer - werd gekenmerkt door heidense (beschermings-) rituelen.
We kennen in het verlengde van de Winterwende het feest van Sint-Maarten 11 november, als de kinderen met een lampion langs de huizen gaan.
Allerheiligen 1 november
Oorspronkelijk een dag waarop alle martelaren van de kerk werden herdacht. Het feest wordt al sinds de vierde of vijfde eeuw gevierd. Aanvankelijk vond het feest jaarlijks plaats op 13 mei.
In 844 verving paus Gregorius IV die datum door 1 november, volgens de regel van Benedictus de begindag van de winterperiode. Binnen de katholieke kerk is Allerheiligen een Hoogfeest en dient ze gelijk de Zondag gevierd te worden.
Allerzielen 2 november
Eén dag later herdenken de katholieken opnieuw de overledenen. Het verschil met Allerheiligen is dat het nu niet om heiligen en martelaren gaat, maar om de zielen van familieleden en vrienden.
De nabestaanden bezoeken met Allerzielen het graf van een overledene versieren het graf met bloemen en lichtjes.
Vooral Chrysanten, vanwege ook de symboliek en dat ze lang goed blijven en gemakkelijk te onderhouden, zijn de meest voorkomende bloemen met Allerzielen.
Sint-Maarten 11 november
De heilige Martinus van Tours stierf op 8 november 397 en werd op 11 november begraven, 11 november was ook de doopdag van de heilige.
Martinus stond bekend om zijn liefdadigheid en zijn vrijgevigheid, hij was voornamelijk de beschermheilige van armen en bedelaars.
Om hem te eren, kregen kinderen op 11 november kleinigheidjes. Op een gegeven moment gingen kinderen op 11 november met zelfgemaakte lampionnetjes met een kaarsje langs de deuren.
Ook gesteld wordt het feest in verband gebracht met het binnenhalen van de oogst en dat het vee op stal moest staan op 11 november en dat zou weer terugslaan op een Germaans winterfeest.
Sint-Maarten is een zogeheten ‘bedelfeest’. Het was voor armen de mogelijkheid om een klein deel van de oogst (zoals suikerbieten of brood) te ontvangen door de vrijgevigheid en liefdadigheid van andere inwoners van het dorp om de winter door te komen.